Burza mózgów czy burza w szklance wody –metodyka grupowego rozwiązywania problemów
Myślenie kreatywne można rozumieć jako kojarzenie rzeczy lub idei, między którymi wcześniej nie dostrzegano związku. Kreatywność przejawia się w gotowości do tworzenia nowych pomysłów i wynajdowaniu oryginalnych rozwiązań. Dlatego jest ona szczególnie wymagana wśród umiejętności współczesnego pracownika czy też menedżera.
Cel
Nauczanie umiejętności identyfikowania problemów praktycznych i efektywnego ich rozwiązywania w grupach.
Jak działa nasz mózg
- tajemnica półkul i ciała modzelowatego
- rodzaje myślenia: naturalne, logiczne, matematyczne, lateralne
- techniki rozwijania potencjału umysły
Zasady pracy zespołowej nad rozwiązywaniem problemu
- źródła problemów w pracy
- ograniczenia dla kreatywności w organizacji
- reguły pracy twórczej
Etapy procesu rozwiązywania problemu
- formułowanie problemu - „Problemem jest to w jaki sposób widzimy problem”
- metoda DLACZEGO
- metoda 5 pytań
- metoda zorientowana na CEL
- wykres Ishikawy
- zasada Pareto
- techniki twórczego myślenia
Narzędzia grupowej pracy nad problemem
- burza Mózgów i jej warianty
- analiza Morfologiczna
- inne metody twórczego rozwiązywania problemów
Narzędzia do weryfikacji pomysłów
- efektywność pracy grupowej
- czynniki wewnętrzne zwiększające efektywność
- czynniki wewnętrzne zmniejszające efektywność
Moderacja
- formy społeczne i techniki pracy w moderacji
- przygotowanie moderacji
- zwiększanie efektywności i atrakcyjności moderacji
- ocena efektywności moderacji
- monitorowanie i dokumentowanie moderacji
Metodyka prowadzenia szkolenia
Szkolenie jest prowadzone przez dwóch trenerów. Forma warsztatowa, praca w grupach. Zajęcia skupiają się na praktycznym sposobie poznania metod zwiększających efektywność grupowego rozwiązywania problemów w organizacji.
Wymiar godzinowy szkolenia
„Burza mózgów czy burza w szklance wody –metodyka grupowego rozwiązywania problemów ” 2 dni x 8h (45min)