Zarządzanie konfliktem i trudne sytuacje w zespole
Obcowanie z ludźmi, różne punkty wiedzenia powodują, że czasami dochodzi do sytuacji konfliktowych. Umiejętności rozwiązywania tego typu sytuacji z zachowaniem dobrych relacji jest czasami sztuką.
Cel szkolenia
Dostrzeganie pozytywnych aspektów konfliktu a także poznanie praktycznych metod i technik rozwiązywania konfliktów. Uczestnicy nauczą się kształtowania relacji ze współpracownikami opartych na jasnej komunikacji, czyli komunikacji "wprost".
Podstawowe informacje na temat komunikacji
- umiejętność porozumiewania się z innymi - klucz do sukcesu
- bariery w procesie komunikacji i błędy, jakie popełniamy
- neurolingwistyczny model komunikacji - indywidualne różnice
Charakterystyka zjawiska konfliktu
- mechanizmy powstawiania i przebiegu konfliktu
- poziom strukturalny, psychologiczny i zachowania
- dynamika konfliktu - zachowania sprzyjające eskalacji sporu
- trójkąt satysfakcji - zaspokojenie potrzeb stron konfliktu na trzech poziomach
Praktyczne umiejętności rozwiązywania konfliktów w zespole
- konflikt jako element rozwoju zespołu
- co warunkuje cykliczność konfliktowych zachowań wśród ludzi
- typowe reakcje i działania podejmowane w sytuacjach konfliktowych
- mediacja jako skuteczna metoda rozwiązywania konfliktów w zespole
Strategie rozwiązywania konfliktów: unikanie, wycofanie, dominacja, kompromis
- negocjacje, czyli poszukiwanie różnych rozwiązań satysfakcjonujących strony konfliktu
- style negocjacji
- zasady stosowania ustępstw w sytuacjach konfliktowych
- mediacje jako alternatywa porozumienia się
Procedury, taktyki asertywnych wypowiedzi i zachowań
- umiejętność odmawiania i przyjmowania odmowy
- przyczyny trudności z odmawianiem
- reguły odmowy asertywnej
- bezpośrednie, uczciwe i stanowcze wyrażanie swoich uczuć
- wyrażanie odczuć negatywnych
- radzenie sobie w trudnych sytuacjach i profilaktyka
- umiejętność argumentowania
- konstruktywne reagowanie na krytykę i oceny
- udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej
Psychologiczne techniki wpływu w konflikcie
- reguła wzajemności
- reguła konsekwencji
- etykietowanie
- "fałszywe zwierciadło”
Metodyka prowadzenia szkolenia
Szkolenie jest prowadzone przez dwóch trenerów. Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową opartą na aktywizacji uczestników szkolenia poprzez prać w małych grupach, dyskusje na forum grupy oraz testy i ćwiczenia, studia przypadków, scenki rodzajowe, prać indywidualną, dyskusje, symulacje i mini-wykłady z omówieniem przykładów z życia i prezentacją multimedialną.
Wymiar godzinowy szkolenia
„Zarządzanie konfliktem i trudne sytuacje w zespole” 2 dni x 8h (45min).