TWI -System szkoleń stanowiskowych
Opis szkolenia i cel - TWI
Cel programu TWI jest szybki rozwój nowej kadry produkcyjnej, aby w efekcie uzyskać wzrost produktywności i jakości. Celem nadrzędnym jest wyszkolenie kadry produkcyjnej
aby w sposób ciągły, bezpieczny, szybki i poprawny wykonywali swoją pracę.
Adresaci szkolenia
- kierownictwo produkcji średniego i wyższego szczebla (menedżerowie produkcji, kierownicy zakładu, kierownicy produkcji),
- kadra, która udziela instruktażu stanowiskowego podwładnym.
- koordynatorzy Lean Manufacturing,
- koordynatorzy Kaizen,
- inżynierowie ciągłego doskonalenia,
- pełnomocnicy ds. jakości.
Korzyści dla uczestników
- nauka przez praktykę
- poznanie najlepszych praktyk tworzenia programu sugestii pracowniczych
- przegląd rozwiązań możliwych do zastosowania przy wdrożeniu programu szkoleń TWI
- inspirujące ćwiczenia i warsztatowa forma
- rozwój umiejętności motywowania pracowników do zgłaszania pomysłów
i usprawnień
Metody szkolenia
Podczas szkolenia uczestnicy poznają m.in szczegółowe założenia instruktażu stanowiskowego i będą potrafili wcielić go w życie w swojej specyfice zawodowej.
16 godzin dydaktycznych – 2 dni
Program szkolenia
Istota TWI
- historia TWI – geneza powstania,
- rola – instruktora TWI
- kluczowe kompetencje instruktora TWI
- główne etapy TWI
Instruowanie pracowników (Job Instructions)
- standardowe metody instruowania
- błędy, które popełniamy w trakcie prowadzenia instruktażu
- pokazywanie
- omawianie
Metoda IP, cztery kroki przygotowania szkoleń przez zwierzchnika dla podwładnych
- arkusz Podziału Pracy – przygotowanie i możliwości wykorzystania
- odpowiednie przygotowanie szkolonego pracownika
- własnoręczne wykonanie pracy, którą podwładny będzie wykonywał
- obserwowanie podwładnego podczas wykonywania danej czynności
- zwierzchnik monitoruje postępy pracy podwładnego
Instruktaż w 4 krokach
- Krok 1 – przygotowanie ucznia (atmosfera; określenie pracy; weryfikacja, co uczeń potrafi; wzbudzanie zainteresowania; ustawienie ucznia w odpowiedniej pozycji)
- Krok 2 – prezentowanie pracy (Omówienie, zademonstrowanie i zilustrowanie głównego kroku; wykonanie pracy ponownie z podkreślaniem wskazówek; ostrzeżenia)
- Krok 3 – Sprawdzenie ucznia (poprawianie błędów; podkreślanie głównych kroków; podkreślanie wskazówek)
- Krok 4 – Nadzór (samodzielność ucznia; wskazanie źródła pomocy; częstotliwość sprawdzeń; pytania; zmniejszanie nadzoru)
Zasady rozwijania umiejętności w trzech filarach – IP, MP, RP
- IP - instruowanie pracowników IP (przygotowanie do szkolenia, własnoręczne wykonanie pracy, przekazanie informacji o kluczowych krokach – wskazówkach, wykonanie czynności przez operatora, informacja zwrotna o kluczowych krokach ze strony operatora, monitorowanie postępów pracy szkolonego)
- MP- doskonalenie metod pracy MP ( elementy pracy, analiza czynności, doskonalenie zasad i czynności w metodzie pracy)
- RP- budowa relacji z pracownikami ( relacja w rozwiązywaniu problemów
– zdobywanie faktów, analiza proponowanych rozwiązań, ocena skutków rozwiązań, ocena skuteczności rozwiązań
Wykonanie arkusza APP
- podział pracy z przykładu wideo.
- określenie i nazwanie Głównych Kroków
- identyfikacja wskazówek
- określenie przyczyn dla wskazówek.
- praca własna uczestników szkolenia na arkuszu/ach interaktywnych
- prezentacja pracy uczestników szkolenia.
- Instruowanie pracownika. Poprawa oraz zatwierdzenie arkusza APP.
Efektywna komunikacja interpersonalna z uczniem w realiach TWI – kluczowe umiejętności instruktora
- pytania i aktywne słuchanie
- obawy pracowników – jak je łagodzić?
- udzielanie informacji zwrotnej – pochwała i reprymenda
- komunikaty pozytywne i negatywne wobec ucznia
- motywacja instruktora i ucznia
- trudne sytuacje w czasie instruktarzu
Wykorzystanie elementów programu TWI w projektach Lean
- wpisanie metod TWI w działania Lean
- wykorzystanie i doskonalenie narzędzi Lean dzięki TWI
Case study i pytania uczestników